donderdag 15 november 2012

Woorden vervliegen, het geschrevene blijft bestaan.



Onlangs werd me de vraag gesteld waarom ik blog. Na enig nadenken moest ik constateren dat het ondanks allerlei pragmatische redenen meer een gevoel is. Een innerlijke noodzaak om te schrijven. Bij het bloggen hanteer ik als motto 'Schrijven is kijken met je ogen dicht‘ (uitspraak van Remco Campert). Een kijkje naar binnen als middel om mijn gedachten te verwoorden naar de werkelijkheid van vandaag. Kijken in een spiegel die gevoelens laat weerspiegelen in de woorden die ik schrijf. 


Tegelijkertijd is het schrijven van een blog voor mij een oase om tot rust te komen. Iemand zei eens dat men het leven tot kalmte moet manen als men gaat schrijven. Een heerlijke bezigheid waarbij ik de lezer graag mee wil nemen in mijn vertelsels over heden en verleden. Soms met een knipoog en dan weer als een parel van troost. Bij de vraag waarom ik blog moest ik denken aan een kort filmpje (+ 15 minuten). 

 The Fantastic Flying Books of Mr. Morris Lessmore is een pareltje dat dit jaar de Oscar heeft gewonnen voor beste korte animatiefilm. Het brengt de innerlijke noodzaak en gevoel te moeten schrijven goed in beeld.

William Joyce is een bekend auteur van kinderboeken. Hij kreeg het idee voor de animatie na de overstroming die door de orkaan Katrina werd veroorzaakt. Hij zag plassen vol met boeken die uit bibliotheken waren weggespoeld. Het filmpje gaat over een man die zijn leven had gewijd aan het creëren van verhalen. Het speelt zich af in een dorpje dat door een orkaan verwoest is. Mr. Morris vindt een prachtige oude bibliotheek met boeken die tot leven komen.

Indien de video niet start, klik dan hier.

6 opmerkingen:

  1. Wat een geweldig filmpje!
    Dank je voor het delen, echt zeer bijzonder.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dank je wel dat je me hebt genomineerd voor de Liebster Blog Award! De beantwoording van de vragen die bij de Award horen, sluiten enigszins aan bij deze blog. Dus ... wordt vervolgd!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. LEUK BLOGJE EN LEUKE POST BEDANKT VOOR HET VOLGEN..WELCOME IK VOLG U BLOG OOK..HEEL BEMOEDIGEND OM ALS CHRISTENEN GODS WOORD TE DELEN..GROETJES MENEER RON

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Dat is wederzijds Soraya! Groet aan Huub!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Nostalgie ;) Filmpje is erg mooi gemaakt zeg.
    "Het leven tot kalmte manen." Da's een mooie omschrijving voor het moment dat onze pen het papier raakt. (Ook al gaat dat digitaal..).
    Dank voor je reactie op mijn laatste blog. Mooi lied. Luister/kijk regelmatig naar DVD's van de Gaithers.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Het is helemaal waar, heerlijk om te bloggen....

    BeantwoordenVerwijderen